Jitter
Jitter, in nätverk, avser små intermittenta förseningar under dataöverföringar. Det kan orsakas av ett antal faktorer inklusive överbelastning i nätverket, kollisioneroch signalstörningar.
Tekniskt sett är jitter variationen i latens - fördröjningen mellan när en signal sänds och när den tas emot. Alla nätverk upplever viss latens, särskilt nätverk för stort område som spänner över Internet. Denna fördröjning, vanligtvis mätt i millisekunder, kan vara problematisk för realtid applikationer, såsom onlinespel, streamingoch digital röstkommunikation. Jitter gör det värre genom att producera ytterligare förseningar.
Network jitter orsaker paket skickas med oregelbundna mellanrum. Det kan till exempel vara en fördröjning efter att vissa paket har skickats och flera paket kan skickas samtidigt. Detta kan orsaka paketförlust om det mottagande systemet inte kan behandla alla inkommande paket. Om detta händer under en fil ladda nerkommer de förlorade paketen att skickas igen, vilket saktar ner filöverföringen. När det gäller en realtidstjänst, som ljudströmning, kan data helt enkelt gå förlorade, vilket får ljudsignalen att tappa eller minska kvaliteten.
Det vanliga sättet att kompensera för nätverksjitter är att använda en buffert som lagrar data innan den används, till exempel några sekunder av ett ljud- eller videoklipp. Detta kommer att jämna ut uppspelningen av media eftersom det ger den mottagande datorn några sekunder att ta emot paket som går förlorade på grund av jitter. Medan buffertar är en effektiv lösning, måste de vara extremt små när de används i realtidsapplikationer som onlinespel och videokonferenser. Om bufferten är för stor (större än 10 ms) orsakar det en märkbar fördröjning.