Hem : Internetvillkor : PPS-definition

PPS

Står för "Betala per försäljning". PPS är en typ av nätet reklam där en webbutgivare får en provision för varje försäljning som genereras av hans hemsida. Det är en mer specifik version av CPA modell och används ofta i affiliate marketing.

De flesta onlineannonser använder PPC modell, där webbplatsägaren får en liten summa för varje klick på en reklambanner eller länk. Även om dessa typer av annonser kan generera mycket trafik för webbplatser, garanterar de inte försäljning eller konverteringar. Genom att visa PPS-annonser betalar säljare bara för klick som leder till försäljning.

Eftersom säljare bara betalar provision för försäljning från PPS-annonser måste provisionerna vara tillräckligt höga för att göra det värt för webbutgivare för att köra dem istället för PPC-annonser. Därför är provisioner över 50% inte ovanliga för poster med hög marginal, t.ex. programvara och onlinetjänster. Fysiska produkter med lägre marginaler har ofta provisioner under 10%. Men om de har höga genomsnittliga ordervärden (AOV) kan försäljning med låga provisioner fortfarande ge höga betalningar för utgivare.

OBS: För att maximera intäkterna innehåller många webbplatser både PPC- och PPS-annonser.

TechLib - Tech Lib Computer Dictionary

Denna sida innehåller en teknisk definition av PPS. Det förklarar i dataterminologi vad PPS betyder och är en av många Internettermer i TechLib-ordlistan.

Alla definitioner på TechLib-webbplatsen är skrivna för att vara tekniskt korrekta men också lätta att förstå. Om du tycker att denna PPS-definition är till hjälp kan du referera till den med citatlänkarna ovan.