SERP
Står för "Sökmotorresultatsida." En SERP är den sida som du ser efter att du utför en sökning med hjälp av en sökmotor. Den innehåller en lista med sökresultat som är relevanta för sökfrasen eller nyckelord du gick med. Varje sökresultat innehåller vanligtvis sidans titel och en kort beskrivning av sidan. Beskrivningen kan antingen hämtas från sidans beskrivning metatagg eller kan innehålla textavsnitt från sidan som innehåller nyckelord från sökfrasen.
SERP varierar mellan sökmotorer, men alla använder en liknande layout. Överst på sidan innehåller sökfältet, som vanligtvis visar användarens senaste fråga. Resultaten visas sedan i relevant ordning under sökfältet. Många sökmotorer inkluderar också andra sökalternativ, som bilder, video och nyhetssökningar. Du kan också hitta en "Avancerad sökning" länk som ger alternativ för att göra en mer specifik sökning.
Resultaten som produceras av sökmotorns sökning algoritm är kända som "organiska resultat." Dessa resultat är det primära innehållet i varje SERP och visas för varje sökning där resultat finns. Eftersom webmasters vill vanligtvis att deras webbplatser ska rankas högt på relevanta SERP, olika sökmotoroptimeringar SEO tekniker kan användas för att försöka förbättra rankningen av sidor på SERP.
Beroende på den angivna sökfrasen kan sökmotorn också visa annonser eller "betalda listor". Dessa länkar visas vanligtvis ovanför de ursprungliga sökresultaten och till höger på sidan. Normalt betecknas dessa annonser med en fras som "Sponsrade länkar" eller "Sponsrade resultat." De tillhandahålls av annonsörer som bjuder på sökord som är relevanta för deras innehåll. Betalda listor ger företag möjlighet att generera trafik till sina webbplatser via sökmotorer även om deras organiska sökrankning inte är särskilt hög.