Algoritm
En algoritm är en uppsättning instruktioner som är utformade för att utföra en specifik uppgift. Detta kan vara en enkel process, som att multiplicera två nummer eller en komplex operation, som att spela en komprimerad videofil. Sökmotorer använda egna algoritmer för att visa de mest relevanta resultaten från sin sökning index för specifika sökfrågor.
Vid datorprogrammering skapas ofta algoritmer som funktioner. Dessa funktioner fungerar som små program som en större kan referera till program. Till exempel en bildvisning ansökan kan innehålla ett bibliotek med funktioner som var och en använder en anpassad algoritm för att återge olika bilder filformat. Ett bildredigeringsprogram kan innehålla algoritmer som är utformade för att bearbeta bilddata. Exempel på bildbehandlingsalgoritmer inkluderar beskärning, ändring av storlek, skärpning, suddighet, minskning av röda ögon och förbättring av färg.
I många fall finns det flera sätt att utföra en specifik operation inom ett program. Därför försöker programmerare vanligtvis skapa så effektiva algoritmer som möjligt. Genom att använda högeffektiva algoritmer kan utvecklare se till att deras program körs så snabbt som möjligt och använder minimalt systemresurser. Naturligtvis skapas inte alla algoritmer perfekt första gången. Därför förbättrar utvecklare ofta befintliga algoritmer och inkluderar dem i framtida programuppdateringar. När du ser en ny version av ett program som har "optimerats" eller har "snabbare prestanda" betyder det mest att den nya versionen innehåller effektivare algoritmer.