Felsökning
Felsökning är processen att diagnostisera källan till ett problem. Den används för att lösa problem med hårdvara, programvaraoch många andra produkter. Den grundläggande teorin för felsökning är att du börjar med de mest allmänna (och ofta mest uppenbara) möjliga problemen och sedan begränsar det till mer specifika frågor.
Många produkthandböcker har avsnittet "Felsökning" på baksidan av handboken. Detta avsnitt innehåller en lista över potentiella problem som ofta formuleras i form av en fråga. Till exempel om din dator är bildskärm producerar inte en bild kan du bli ombedd att svara på följande felsökningsfrågor:
- Är monitorn ansluten till en strömkälla?
- Är monitorn påslagen?
- Är bildskärmskabeln ansluten till datorn?
- Är datorn påslagen?
- Är datorn vaken från viloläge?
- Har din dator ett stöd grafikkort?
- Har du installerat nödvändigt grafikkort förare?
- Är monitorn upplösning rätt?
Felsökning är något vi alla måste göra någon gång, men vissa av oss måste felsöka produktproblem oftare än andra. Den goda nyheten är att ju mer du gör det, desto mer lär du dig och desto bättre blir du att lösa problem. Eftersom många produkter har liknande felsökningssteg kan det hända att du efter en stund inte ens behöver manualen för att hitta lösningar på de problem du stöter på.