Viral
I motsats till vad du kanske tror har termen "viral" inget att göra med dator virus. I stället hänvisar det till en digital video, bild eller artikel som har ökat i popularitet och har nått ett stort antal användare på kort tid. Även om det inte finns något exakt antal visningar som gör att något "blir viralt", ses de flesta virala medier av mer än en miljon människor på mindre än en vecka.
Virala videor är den vanligaste typen av viral medium. De flesta virala videor publiceras på Youtube, som erbjuder gratis videohotell. Eftersom YouTube har blivit den centrala platsen för att visa videor på webben har hemlagade videor potential att ses av miljoner människor runt om i världen. Medan vissa användare har framgång med att marknadsföra sina YouTube-videor från andra webbsidor, de flesta virala videoklipp blir populära efter muntliga ögon. Till exempel, om någon stöter på en video som han tycker är särskilt underhållande eller chockerande, kan han vidarebefordra den länk till sina vänner. Om hans vänner också gillar videon kan de berätta för sina vänner, som kan berätta för andra vänner etc.
För att en video ska bli viral måste den nå en viss tröskel som kan betraktas som en "tipppunkt". När den väl har nått denna nivå av popularitet, ökar antalet visningar eller "träffar" uppåt och videon blir viral. Detta kan hända när videon når YouTubes "Mest populära" lista eller plockas upp och visas av ett nationellt nyhetsnätverk. När detta har hänt blir den redan populära videon ännu mer publicerad och blir viral.