FAQ
Står för "Vanliga frågor." En FAQ, uttalad "FAQ", är en lista med svar på vanliga frågor om en viss produkt eller tjänst. I IT världen skapas vanliga frågor för programvara program, dator hårdvara, webbsidoroch onlinetjänster. De fungerar som en central referens för att hitta svar på vanliga frågor.
Eftersom vanliga frågor är baserade på feedback från användare, utvecklas de vanligtvis över tiden. Till exempel kan ett programvaruföretag få ett stort antal e-postmeddelanden om ett specifikt steg i sin programvara installatören. Företaget kan klargöra steget i deras vanliga frågor så att användare kan hitta svaret utan att behöva skicka e-post till företaget. Detta minskar teknisk support, vilket sparar tid för både programvaruföretaget och slutanvändare.
Vissa program och hårdvaruenheter har en FAQ dokumentera. I vissa fall finns vanliga frågor i "readme"-fil, även om den också kan vara en separat fil eller inkluderas i en tryckt handbok. Oftast finns vanliga frågor på en webbplats. Detta gör det möjligt för respektive företag eller organisation att regelbundet uppdatera frågorna baserat på användarnas frågor. De flesta vanliga frågor finns inom avsnittet "Support" på en webbplats.