Bly
Bly (uttalas "leed") är en marknadsföringsbegrepp som beskriver en koppling som görs med en potentiell kund eller kund. Målet för de flesta nätet reklam är att generera leads, som kan "leda" till försäljning eller prenumerationer för ett företag eller en organisation.
Processen med att skapa leder på Internet kallas leadgenerering online. Detta kan åstadkommas genom att köra annonser via en tjänst som Google AdWords eller Bing Ads eller genom att direkt köpa annonsutrymme på andra webbplatser. Annonsörer kan välja att köra antingen CPC (kostnad per klick) eller CPA (kostnad per åtgärd) -annonser, som båda kan generera leads. Medan CPA och CPL (kostnad per lead) används ofta omväxlande, CPL mäter specifikt leadgenerationer snarare än aggregerade klick eller försäljning.
En typisk online lead skapas när en användare fyller i och skickar ett formulär på en hemsida. Antalet fält beroende på vilken typ av bly. Till exempel kan en bilhandlarwebbplats tillhandahålla ett onlineformulär för intresserade köpare. Formuläret kan begära ditt namn, e-mail adress, fysisk adress, telefonnummer och bästa tid att nå dig. Andra formulär är mer grundläggande och fångar bara en e-postadress. Dessa typer av leads skapas ofta när du registrerar dig för ett nyhetsbrev eller ladda ner ett program. Oavsett vilken information som fångas i en lead kan du kontakta dig vid ett senare tillfälle för marknadsföringsändamål.