Hem : Programvaruvillkor : Objektdefinition

Ändamålet

Ett föremål i objektorienterad programmering (OOP), är ett abstrakt data typ skapad av en utvecklare. Det kan innehålla flera egenskaper och metoder och kan till och med innehålla andra föremål. I de flesta programmeringsspråk, objekt definieras som klasser.

Objekt ger en strukturerad inställning till programmering. Genom att definiera en dataset som ett anpassat objekt, a utvecklare kan enkelt skapa flera liknande objekt och ändra befintliga objekt i en program. Dessutom ger objekt "inkapsling", vilket betyder att data i ett objekt skyddas från att modifieras eller förstöras av andra funktioner eller metoder såvida det inte uttryckligen tillåts.

Ett enkelt exempel på ett objekt kan vara ett användarkonto som skapats för en hemsida. Objektet kan definieras som klass användarkonto och innehåller attribut som:

  • förnamn
  • efternamn
  • e-postadress
  • Lösenord
  • ålder
  • läge
  • bild

Istället för att återskapa dessa egenskaper varje gång ett nytt användarkonto skapas, en webb skript kan helt enkelt starta en användarkonto objekt. Data som tilldelats objektet kan lagras i en databas om användarkontot sparas.

Ett mer avancerat exempel på ett objekt är en karaktär i ett videospel. Karaktären kan ha standardattribut, som namn, träffpunkter och rörelseshastighet. Den kan också innehålla andra föremål, såsom vapen, rustningar, föremål etc. I detta fall är tecknet "överordnat objekt" och föremålen det innehåller är "underordnade objekt". Både föräldra- och barnobjekten kan ha sina egna egenskaper och metoder. Till exempel kan karaktären ha metoder som "flytta" och "attack". Kommandot "attack" kan referera till "vapen" -objektet, som har sina egna metoder, som "swing" eller "thrust".

OBS: Medan objekt vanligtvis associeras med objektorienterad programmering, i allmänhet Datavetenskap terminologi kan ett objekt hänvisa till ett enda programmeringselement, såsom en variabel, konstant, funktion eller metod.

TechLib - Tech Lib Computer Dictionary

Denna sida innehåller en teknisk definition av objekt. Det förklarar i dataterminologi vad Object betyder och är ett av många programvaruuttryck i TechLib-ordlistan.

Alla definitioner på TechLib-webbplatsen är skrivna för att vara tekniskt korrekta men också lätta att förstå. Om du tycker att den här objektdefinitionen är till hjälp kan du referera till den med citatlänkarna ovan.