Portal
Webbportaler finns i två smaker - intern och extern. Interna portaler är utformade för att tillhandahålla tjänster inom en organisation, medan externa portaler fungerar som en utgångspunkt för att surfa på nätet.
Intern portal
Många företag har en företagsportal, som är en webbplats utformad för att tillhandahålla kommunikation och tjänster till anställda. Det kan till exempel innehålla en kalender med händelser, till exempel möten, produktreleaser och andra viktiga datum. Det kan också innehålla länkar till anställdas dokument, såsom anställdshandbok, skatteformulär och Vanliga frågor för vanliga arbetsrelaterade frågor. Företagsportaler innehåller ofta ett sätt för anställda att kommunicera med varandra, antingen via live-meddelanden eller e-mail.
Interna portaler finns ofta inom en intranät, vilket är en privat nät. Detta innebär att endast behöriga användare kan komma åt portalen. I de flesta fall måste du ange giltig logga in information för att kunna använda en intern portal. Medan vissa portaltjänster installeras i ett lokalt nätverk, är andra värd för fjärrkontroll servrar. Fjärrhostade portaler erbjuder kanske inte så mycket anpassning som lokalt installerade, men de kräver också mindre underhåll. Båda typerna av portaler kan nås med en standard webbläsare.
Extern portal
En extern portal är en hemsida utformad för att vara en utgångspunkt på webben. Det konsoliderar länkar till olika ämnen och relaterade artiklar, vilket förenklar webbsurfningsprocessen. Yahooär till exempel en välkänd portal som innehåller kategorier som Nyheter, Sport, Ekonomi, Shopping, Filmer, Politik, Teknik och andra. Var och en av dessa ämnen innehåller länkar till nyheter, både interna och externa, till Yahoo! som du kan läsa.
I början av Internet var portaler ett vanligt sätt för människor att surfa på nätet. Men som sökmotor tekniken förbättrades i slutet av 1990-talet, människor började använda sökmotorer mer och portaler mindre. Som ett resultat har webbportaler försvagats i popularitet under de senaste decennierna och bara ett fåtal kvar.
OBS: En portal skiljer sig från en sökmotor, men de flesta portaler innehåller någon typ av sökfunktion. Yahoo! är både en portal och en sökmotor, eftersom den innehåller en omfattande webbsökningsmöjlighet. Google är främst en sökmotor och ursprungligen inte utformad för att vara en portal. Men eftersom Google nu tillhandahåller tjänster som Youtube, Google Maps, Google Drive, Gmail, News och andra från Googles startsida, det är också en portal.