Hem : Internetvillkor : Primitiv definition

Primitiv

In Datavetenskap, en primitiv är en grundläggande data typ som inte kan delas upp i en enklare datatyp. Till exempel en heltal är en primitiv datatyp, medan en array, som kan lagra flera datatyper, är det inte.

Några programmeringsspråk stödja fler datatyper än andra och inte alla språk implementerar datatyper på samma sätt. Men de flesta språk på hög nivå dela flera vanliga primitiver.

javahar till exempel åtta primitiva datatyper:

  1. boolean - ett SANT eller FALSKT värde (kräver vanligtvis bara ett bitars)
  2. bitgrupp - 8-bitars signerat heltal (-127 till 128)
  3. kort - 16-bitars signerat heltal (-32,768 till 32,767)
  4. int - 32-bitars signerat heltal (-231 till -231 -1)
  5. lång - 64-bitars signerat heltal (-263 till -263 -1)
  6. flyta - 32-bitars flytpunkt antal
  7. dubbla - 64-bitars flytande punktnummer
  8. röding - 16-bitars Unicode karaktär
Vårt sträng datatyp anses i allmänhet vara icke-primitiv eftersom den lagras som en uppsättning tecken.

Primitiver som stöds av varje programmeringsspråk kallas ibland "inbyggda datatyper" eftersom de lagrar värden direkt i minne. Icke-primitiva datatyper lagrar referenser till värden snarare än värdena själva. Exempel på icke-primitiva Java-datatyper inkluderar arrays och klasser.

TechLib - Tech Lib Computer Dictionary

Denna sida innehåller en teknisk definition av Primitive. Det förklarar i dataterminologi vad Primitive betyder och är ett av många Internettermer i TechLib-ordlistan.

Alla definitioner på TechLib-webbplatsen är skrivna för att vara tekniskt korrekta men också lätta att förstå. Om du tycker att denna primitiva definition är till hjälp kan du referera till den med citatlänkarna ovan.