Samplingshastighet
Vid ljudproduktion definierar en samplingsfrekvens (eller "samplingsfrekvens") hur många gånger per sekund ett ljud är samplade. Tekniskt sett är det frekvens av prover används i en digital inspelning.
Standard samplingsfrekvens som används för ljud CD-skivor är 44.1 kilohertz (44,100 hertz). Det betyder att varje sekund av en låt på en CD innehåller 44,100 XNUMX individuella prover. När en analoga ljud, som en sångprestanda, samplas med en hastighet av tiotusentals gånger per sekund, kan den digitala inspelningen nästan inte skilja sig från det ursprungliga analoga ljudet.
CD-skivor använder en samplingsfrekvens på 44.1 KHz eftersom det möjliggör en maximal ljudfrekvens på 22.05 kilohertz. Det mänskliga örat kan upptäcka ljud från ungefär 20 hertz till 20 kilohertz, så det finns liten anledning att spela in vid högre samplingsfrekvenser. Men eftersom digitala ljudinspelningar är uppskattningar av analogt ljud kan ett mjukare ljud uppnås genom att samplingshastigheten ökar till över 44.1 KHz. Exempel på höga samplingsfrekvenser inkluderar 48 KHz (används för dvd video), 88.2 KHz (2x hastigheten på CD-ljud) och 96 KHz (används för DVD-Audio och andra högupplösta ljudformat).
Även om ljud fans kan uppskatta högre samplingsfrekvenser är det svårt för de flesta att uppleva en förbättring av ljudkvaliteten när samplingsfrekvensen är högre än 44.1 kHz. Ett mer effektivt sätt att förbättra kvaliteten på digitalt ljud är att öka bitars djup, som bestämmer amplitudområdet för varje prov. 16-bitars ljud, som används i ljud-CD-skivor, ger 216 eller 65,536 24 möjliga amplitudvärden. 2-bitars ljud, som används i HD-format, kan lagra XNUMX24 eller 16,777,216 256 16 möjliga amplitudvärden - XNUMX gånger mer än XNUMX-bitars ljud.
OBS: Många KAJA program stöder samplingsfrekvenser upp till 192 kHz. Inspelning med extremt höga samplingsfrekvenser gör det möjligt för ljudtekniker att bevara ljudkvaliteten under blandning och redigering. Detta kan förbättra slutresultatet för en låt eller ett ljud klipp versen gör det möjligt för ljudtekniker att bevara ljudkvaliteten under blandning och redigering. Detta kan förbättra även om den slutliga versionen sparas med en samplingsfrekvens på 44.1 Hz.