Sprite
En sprite är en bitmapp grafik som är utformad för att vara en del av en större scen. Det kan antingen vara en statisk bild eller en animerad grafik. Exempel på sprites inkluderar objekt i 2D-videospel, ikoner som ingår i en ansökan användargränssnittoch små bilder publicerade på webbplatser.
På 1980-talet och under större delen av 1990-talet var sprites det vanliga sättet att integrera grafik i videospel. Grafiker skapade små 2D-bilder som användes för att representera karaktärer och andra objekt. Utvecklare hänvisade till dessa sprites i källkod och tilldelade egenskaper som när sprites visades och hur de interagerade med andra sprites. Till exempel, i en sidrullare, som Super Mario Bros, skulle en fiendens Koopas sprite förvandlas till en planad Koopa när Super Mario hoppade på den. Idag använder vissa videospel fortfarande 2D-sprites, men de flesta vanliga spel använder 3D-polygoner istället. Eftersom datorer och spelkonsoler nu har dedikerade 3D-grafikkort kan de faktiskt göra 3D-objekt mer effektivt än 2D-sprites.
Medan sprites har blivit mindre vanliga i moderna videospel används de fortfarande av programvara utvecklare för andra ändamål. Till exempel används sprites ofta för att lägga till knappar, symboler och andra användargränssnittselement till program. Utvecklare kan bifoga åtgärder till sprites i användargränssnittet, till exempel att spela en animering eller ändra den aktuella vyn i fönstret när man klickar på sprite. Sprites är särskilt användbara för att lägga till anpassad grafik som inte stöds av operativsystemet API.
Sprites används också på web för navigeringsknappar och för att lägga till visuellt tilltalande webbsidor. Under de senaste åren har sprite-ark blivit ett populärt sätt för webbutvecklare att ladda webbgrafik. Genom att kombinera ett stort antal sprites till en enda bild kan alla sprites vara ner och cachad av en användares webbläsare med en enda begäran till servern. Bilderna visas sedan med CSS egenskaper som definierar platserna för enskilda sprites i bilden.