arkitektur
Ordet "arkitektur" hänvisar vanligtvis till byggnadsdesign och konstruktion. I datavärlden hänvisar "arkitektur" också till design, men istället för byggnader beskriver den designen av datorsystem. Datorarkitektur är ett brett ämne som inkluderar allt från förhållandet mellan flera datorer (som en "klient-server" -modell) till specifik komponenter inuti en dator.
Den viktigaste typen av hårdvara design är en dators Processorn arkitektur. Processorn design avgör vad programvara kan köras på datorn och vilka andra hårdvarukomponenter som stöds. Till exempel Intels x86 processorarkitektur är standardarkitekturen som används av de flesta PC. Genom att använda denna design kan datortillverkare skapa maskiner som innehåller olika hårdvarukomponenter, men kör samma programvara. För flera år sedan bytte Apple från PowerPC-arkitekturen till x86-arkitekturen för att göra Macintosh plattform mer kompatibel med Windows-datorer.
Arkitekturen för moderkort är också viktigt för att bestämma vilken hårdvara och programvara ett datorsystem stöder. Moderkortets design kallas ofta "chipset"och definierar vilka processormodeller och andra komponenter som kommer att fungera med moderkortet. Till exempel, medan två moderkort båda kan stödja x86-processorer, kan en bara arbeta med nyare processormodeller. En nyare chipset kan också kräva snabbare ram och en annan typ av grafikkort än en äldre modell.
OBS: De flesta moderna datorer har 64-bitars processorer och chipsets, medan tidigare datorer använde en 32-bitars arkitektur. En dator med 64-bitars chipset stöder mycket mer minne än en med en 32-bitars chipset och kan köra programvara som är utformad speciellt för 64-bitars processorer.