Hem : Internetvillkor : Ping-definition

Ping

En ping är en signal som skickas till a värd som begär svar. Det tjänar två primära syften: 1) att kontrollera om värden är tillgänglig och 2) att mäta hur lång tid svaret tar.

En ping-begäran kan utföras med hjälp av a ping kommando, vilket är ett standardkommando i de flesta kommandoradsgränssnitt. Flera nät verktyg tillhandahåller en ping-funktion, som låter dig pinga en server genom att helt enkelt skriva in IP-adress or domän namn. De flesta ping-program skickar flera pings och tillhandahåller och genomsnitt av pings i slutet.

För att utföra ett ping-kommando från ett kommandoradsgränssnitt, skriv bara "ping" följt av IP-adressen eller domännamnet för den värd du vill pinga (t.ex. ping 123.123.123.123).

Själva pingen består av ett enda paket (ofta 32 eller 56 byte) som innehåller en "eko" -förfrågan. Värden, om tillgänglig, svarar med ett enda paket som svar. Pingtiden, mätt i millisekunder, är tur- och returtiden för paketet att nå värden och för svaret att återvända till avsändaren.

Ping-svarstider är viktiga eftersom de lägger till allmänna kostnader för alla förfrågningar som görs över Internet. Till exempel när du besöker en webbsida pingtiden läggs till den tid det tar en server att sända html och relaterade resurser till din dator. Pings är särskilt viktiga i onlinespel, där händelser inträffar realtid.

Internetanslutningshastigheter kan påverka pings, men pingens svarstid är ofta direkt relaterad till det fysiska avståndet mellan källan och destinationssystemet. Därför kommer en snabb förbindelse mellan New York och Tokyo sannolikt att ha en längre ping än en långsam förbindelse mellan New York och Philadelphia. Överbelastning i nätverket kan sakta ner pings, varför ping ofta används för felsökning.

Vad är en bra ping-svarstid?

  1. <30 ms - utmärkt ping; nästan omärklig; perfekt för onlinespel
  2. 30 till 50 ms - genomsnittlig ping; fortfarande ok för onlinespel
  3. 50 till 100 ms - något långsam pingtid; inte alltför märkbar för surfning men kan påverka spel
  4. 100 ms till 500 ms - långsam ping; minimala effekter på webbsurfning, men kommer att skapa märkbar eftersläpning inom onlinespel
  5. > 500 ms - pingar på en halv sekund eller mer kommer att lägga en märkbar fördröjning till alla förfrågningar; händer vanligtvis när källan och destinationen finns i olika delar av världen

TechLib - Tech Lib Computer Dictionary

Denna sida innehåller en teknisk definition av Ping. Det förklarar i dataterminologi vad Ping betyder och är en av många Internettermer i TechLib-ordlistan.

Alla definitioner på TechLib-webbplatsen är skrivna för att vara tekniskt korrekta men också lätta att förstå. Om du tycker att denna Ping-definition är till hjälp kan du referera till den med citatlänkarna ovan.