Intranät
Ett intranät är ett privat nät som endast kan nås av auktoriserade användare. Prefixet "intra" betyder "internt" och innebär därför att ett intranät är utformat för intern kommunikation. "Inter" (som på Internet) betyder "mellan" eller "bland." Eftersom det bara finns ett Internet, är ordet "Internet" stort. Eftersom det finns många intranät runt om i världen är ordet "intranät" gemener.
Vissa intranät är begränsade till ett specifikt lokalt nätverk (LAN), medan andra kan nås från avlägsna platser över Internet. Lokala intranät är i allmänhet de säkraste eftersom de bara kan nås från nätverket. För att komma åt ett intranät via ett brett nätverk (WAN) måste du vanligtvis ange logga in referenser.
Intranät tjänar många olika syften, men deras primära mål är att underlätta intern kommunikation. Till exempel kan ett företag skapa ett intranät så att anställda kan dela meddelanden på ett säkert sätt filer med varandra. Det ger också ett enkelt sätt för systemadministratörer att sända meddelanden och rulla ut uppdateringar till alla arbetsstationer ansluten till intranätet.
De flesta intranätlösningar tillhandahåller en webbaserad gränssnitt för användare att komma åt. Detta gränssnitt ger information och verktyg för anställda och teammedlemmar. Det kan innehålla kalendrar, tidslinjer för projekt, uppgiftslistor, konfidentiella filer och ett meddelandeverktyg för att kommunicera med andra användare. Webbplatsen för intranät kallas vanligtvis a Portalen och kan nås med en anpassad intranät-URL. Om intranätet är begränsat till ett lokalt nätverk svarar det inte på externa förfrågningar.
Exempel på intranettjänster inkluderar Microsoft SharePoint, Huddle, Igloo och Jostle. Medan vissa tjänster är öppen källkod och kostnadsfritt kräver de flesta intranätlösningar en månadsavgift. Kostnaden är vanligtvis relaterad till antalet användare inom intranätet.