Wrapper
In Datavetenskap, ett omslag är varje enhet som inkapslar (omsluter) ett annat objekt. Wrappers används för två primära ändamål: att konvertera data till ett kompatibelt format eller att dölja komplexiteten hos den underliggande enheten som använder abstraktion. Exempel inkluderar objektomslag, funktionsomslag och drivrutinomslag.
1. Objektomslagare
En förpackning är en klass som inkapslar a primitiva datatyp eller någon annan objektet. Det kan användas i java, till exempel för att konvertera en röding primitiv för en karaktärsklass. Genom att konvertera primitivet till en klass kan en utvecklare använda en metod, Såsom toUpperCase () för att ändra data. Ett objektomslag kan också användas för att konvertera egenskaperna för en äldre klass till sådana som är kompatibla med nyare kod.
2. Funktionsomslag
Ett funktionsomslag inkapslar en eller flera funktioner. Till exempel kan en webbplats "skicka e-post" -funktion slå in flera funktioner som bearbetar formulärdata, kontrollera inlämningen skräppost, och skicka meddelandet med a postserver. En funktionsomslag kan också slå in en enda funktion så att den kan fungera med nyare eller äldre kod. Det kan till exempel ändras eller läggas till parametrar för att göra en funktion kompatibel med en nyare API.
3. Förpackare
En förarinpackning tillåter en chaufför att fungera med en annars inkompatibel operativsystem. Till exempel kan ett äldre grafikkort endast stödja drivrutiner som är utformade för Windows 7. Om en Windows 10 drivrutinen inte är tillgänglig, kan ett drivrutinspaket fungera som en adapter, vilket gör att grafikkortet kan använda Windows 7-drivrutinen i Windows 10. Drivrutinspaket kan tillhandahållas av antingen tillverkaren av originalutrustningen (OEM) eller a tredje part utvecklare.