ANR
Står för "Ansökan svarar inte." ANR är en förkortning som beskriver ett svar som inte svarar android app. När en app körs på en Android-enhet och slutar svara, utlöses en "ANR" -händelse. Två förhållanden kan orsaka ett ANR-fel på en Android-enhet:
- En aktiv app svarar inte på en ingång händelse inom 5 sekunder.
- Vårt BroadcastReceiver klass slutar inte köra efter en lång tidsperiod.
Om ett ANR-fel inträffar på din Android-enhet, a dialogrutan visas på skärmen. Meddelandet informerar dig om att applikationen inte svarar och frågar om du vill stänga appen. Du har två alternativ: or . Om du väljer "Vänta" kan du fortsätta vänta om du vill ge appen mer tid. Om du väljer "OK" stängs appen och du kan förlora osparad aktivitet.
ANR-fel inträffar av många olika skäl. Vissa är utvecklarrelaterade, till exempel dåligt skrivna fungera som slingrar fler gånger än nödvändigt. Andra är enhetsrelaterade, vilket innebär att hårdvaran inte kan följa appens krav. Till exempel om en app återger en stor dokumentera, det kan ta flera sekunder att ladda in data och ger bilden på skärmen. Detta kan ge ett ANR-meddelande, även om process kan slutföra några sekunder senare.
Utvecklare
Eftersom ANR skapar en dålig användarupplevelse, utvecklare sträva efter att undvika dem eller åtminstone minska antalet händelser så mycket som möjligt. Android operativsystem registrerar ANR och motsvarande aktiviteter för att hjälpa utvecklare felsöka deras appar. Om en app distribueras via Google Play skickas ANR-data automatiskt till Google. Utvecklare kan granska ANR-data i Android Vitals-delen i utvecklarkonsolen.
OBS: Inga personuppgifter överförs med ANR-data. Endast appversionen, Android-versionen, enhetstypen och aktivitetsdata (som den aktuella process) registreras.