ASO
Står för "App Store Optimization." ASO är processen för att optimera noteringen av en app i en online-appbutik, som Apples App Store, Microsoft Store eller Google Play. Det liknar optimering av sökmotorer (SEO) men riktar sig mot appar snarare än webbsidor.
Målet med ASO är att förbättra en apps synlighet i en appbutik. Ett av de bästa sätten en app kan få framträdande på är att rankas högt i sökresultaten för specifika nyckelord. Till exempel kan utvecklaren av ett racingspel sträva efter att appen ska visas i toppresultaten för sökningar som "racing", "bilar" och "racingspel." Utvecklaren av en fotoredigeringsapp kanske vill att appen ska rankas högt för sökningar som "foton", "fotoredigerare" och "bildjustering."
Även om ASO kan verka okomplicerat finns det ofta hundratals eller till och med tusentals appar som tävlar om samma topprankning. Dessutom använder varje appbutik en annan alogoritm, liknar en web sökmotorer). Algoritmerna uppdateras ofta, vilket gör ASO till en pågående process.
Grundläggande App Store-optimeringsstrategier inkluderar:
- Välja ett beskrivande appnamn eller titel
- Publicera en korrekt och hjälpsam appbeskrivning i App Store
- Välja lämpliga nyckelord för appbutikens lista
- Tillhandahåller användbara och attraktiva skärmdumpar
Advanced Open water ASO-strategier som kan kräva mer tid att implementera inkluderar:
- Bygga en stor användarbas, vilket ökar appens popularitet
- Generera ett stort antal positiva betyg och recensioner
- Att ha andra webbplatser eller appar länkar till applistan
- Säkerställa att appen är uppdaterad och stabil.
Vissa appbutiker tillåter utvecklare att annonsera sina appar i butiken. På samma sätt som betald sökannonsering ger utvecklare ett alternativt sätt att förbättra deras appsynlighet genom att betala för ett högsta sökresultat. Betald placering är inte "organisk ASO" utan används ofta för att öka appen Nedladdningar, särskilt när en ny app lanseras.
OBS: ASO kan också sträva efter att förbättra en apps rankning i avsnittet Bläddra i en appbutik. Till exempel, om en app listas som presenterad eller trender, kan det avsevärt öka appens synlighet och antal nedladdningar.