Hem : Programvaruvillkor : Bytecode Definition

bytekod

Bytecode är program kod som har varit sammanställas från källkod till lågnivåkod utformad för en programvara tolk. Det kan köras av en virtuell maskin (t.ex. en JVM) eller kompileras vidare till maskinkod, vilket känns igen av Processorn.

Olika typer av bytecode använder olika syntax, som kan läsas och köras av motsvarande virtuella maskin. Ett populärt exempel är Java bytecode, som sammanställs från java källkod och kan köras på en Java Virtual Machine (JVM). Nedan följer exempel på Java bytecode-instruktioner.

  • ny (skapa nytt objekt)
  • aload_0 (belastningsreferens)
  • iStore (Lagra heltal värde)
  • ladd (Lägg till lång värde)
  • byta (byt två värden)
  • en retur (returvärde från en funktion)

Även om det är möjligt att skriva bytecode direkt är det mycket svårare än att skriva kod på ett högnivåspråk, som Java. Därför bytecode-filer, till exempel Java .KLASS filer genereras oftast från källkoden med hjälp av en kompilator, som javac.

Bytecode vs Assembly Language

Bytecode liknar assembleringsspråk genom att det inte är en språk på hög nivå, men det är fortfarande något läsbart, till skillnad från maskinspråk. Båda kan betraktas som "mellanliggande språk" som faller mellan källkod och maskinkod. Den primära skillnaden mellan de två är att bytecode genereras för en virtuell maskin (programvara), medan monteringsspråk skapas för a CPU (hårdvara).

TechLib - Tech Lib Computer Dictionary

Denna sida innehåller en teknisk definition av Bytecode. Det förklarar i dataterminologi vad Bytecode betyder och är ett av många programvaruuttryck i TechLib-ordlistan.

Alla definitioner på TechLib-webbplatsen är skrivna för att vara tekniskt korrekta men också lätta att förstå. Om du tycker att denna Bytecode-definition är till hjälp kan du referera till den med citatlänkarna ovan.