Client-Server Model
Klient-servermodellen beskriver hur en server tillhandahåller resurser och tjänster till en eller flera klienter. Exempel på servrar inkluderar webbservrar, postservraroch filservrar. Var och en av dessa servrar tillhandahåller resurser till klientenheter, t.ex. stationära datorer, bärbara datorer, tabletteroch smartphones. De flesta servrar har en-till-många-relation med klienter, vilket innebär att en enda server kan tillhandahålla resurser till flera klienter samtidigt.
När en klient begär en anslutning till en server kan servern antingen acceptera eller avvisa anslutningen. Om anslutningen accepteras upprättar och upprätthåller servern en anslutning med klienten via en specifik protokoll. Till exempel en e-mail kund kan begära en SMTP- anslutning till en e-postserver för att skicka ett meddelande. SMTP-applikationen på e-postservern kommer sedan att begära autentisering från klienten, t.ex. e-postadress och lösenord. Om dessa autentiseringsuppgifter matchar ett konto på e-postservern skickar servern e-postmeddelandet till den avsedda mottagaren.
Onlinespel för flera spelare använder också klientservermodellen. Ett exempel är Blizzards Battle.net-tjänst, som är värd för onlinespel för World of Warcraft, StarCraft, Overwatch och andra. När spelare öppnar en Blizzard ansökan, ansluts spelklienten automatiskt till en Battle.net-server. När spelare loggar in på Battle.net kan de se vem som är andra nätet, chatta med andra spelare och spela matcher med eller mot andra spelare.
Medan internetservrar vanligtvis tillhandahåller anslutningar till flera klienter åt gången, kan varje fysisk maskin bara hantera så mycket trafik. Därför distribuerar populära onlinetjänster klienter över flera fysiska servrar med en teknik som kallas distribuerad databehandling. I de flesta fall spelar det ingen roll vilka specifika maskinanvändare som är anslutna till eftersom servrarna alla erbjuder samma tjänst.
OBS: Klient-servermodellen kan kontrasteras mot P2P modell, där klienter ansluter direkt till varandra. I en P2P-anslutning krävs ingen central server, eftersom varje maskin fungerar som både en klient och en server.