påverkare
En influencer är en person som marknadsför produkter, tjänster eller evenemang via sociala medier. Vanliga plattformar inkluderar Instagram, Twitteroch Youtube. Att betala influenser för att marknadsföra varumärken är ett populärt sätt att sociala medier marknadsföring.
Den främsta kvalifikationen för en influencer är ett stort antal anhängare. Små influencers kan ha under 100,000 XNUMX följare, medan de mest populära influencersna har flera miljoner följare. Vissa påverkare bygger sin följarebas från grunden genom att lägga upp foton, videor eller tweets som får mycket uppmärksamhet. Andra påverkare använder sin befintliga kändisstatus för att bygga en följarebas.
En influencer måste också ha expertis eller auktoritet inom hans eller hennes inflytande. Till exempel kan en tyngdlyftande mästare ha trovärdigheten att marknadsföra träningsutrustning och träningsvideor. En erfaren kock kanske kan påverka människors beslut angående kost och kost. En teknikexpert kan rekommendera specifika hårdvara och programvara produkter.
Påverkare undertecknar ofta kontrakt med företag, vilket kan kräva att influencer publicerar ett visst antal inlägg per vecka eller månad. Företaget kan också kräva specifika ord, omnämnanden eller hashtags. Till exempel kan ett klädföretag betala en influencer en fortlöpande avgift för att lägga upp minst två bilder av den person som bär märket varje vecka. Företag kan också betala influenser en engångsavgift för en enskild tjänst eller en serie tjänster. Detta är ett vanligt sätt att marknadsföra varumärkeslanseringar eller lokala evenemang, till exempel konserter.
OBS: År 2017 måste Federal Trade Commission (FTC) införa regler som påverkare måste följa när de marknadsför varumärken online. Till exempel måste Instagram-inlägg innehålla formuleringar som tydligt anger när de har sponsrats.