Sociala media
Sociala medier är en samling internetbaserade samhällen som tillåter användare att interagera med varandra nätet. Detta inkluderar webbforum, wikisoch användargenererat innehåll (UGC) webbplatser. Men termen används oftast för att beskriva populär sociala nätverk webbplatser, som innehåller följande:
- Facebook - en online-community som gör det möjligt för enskilda användare att skapa personliga profiler, dela foton och videor och lägga upp dem på varandras profilsidor eller "Tidslinjer".
- Twitter - en internettjänst som gör att människor kan publicera snabba uppdateringar och se inlägg eller "tweets"av andra användare de följer efter realtid.
- Link - en professionell nätverkswebbplats som gör det möjligt för användare att skapa profiler, lägga upp CV och kommunicera med andra yrkesverksamma och arbetssökande.
- Pinterest - en online-community som tillåter användare att dela idéer och foton med andra genom att "fästa" objekt och beskriva dem på deras profilsidor.
Sociala medier blev populära efter tillkomsten av Webb 2.0, en samling webbaserade tekniker som används för att göra webbplatser mer dynamiska och möjliggöra större användarinteraktion. Det har sedan dess drivits av den ökande användningen av mobila enheter, t.ex. tabletter och smartphones, som vanligtvis används för att komma åt sociala medietjänster. Faktum är att de flesta webbplatser för sociala medier också erbjuder anpassade appar som gör det enkelt att se och lägga upp uppdateringar när du är på språng.
Tillväxten av sociala medier har också lett till en annan ny bransch, kallad social media marketing. Detta hänvisar till marknadsföringsmetoder som är fokuserade på sociala medier snarare än traditionella reklambutiker. Målet med marknadsföring på sociala medier är att öka medvetenheten om en produkt eller tjänst genom att uppmana användare att gilla, dela, rekommendera eller +1 en produkt eller tjänst. Exempelvis fraser som "Gilla oss på Facebook" eller "Följ oss på Twitter" uppmuntrar användare att marknadsföra en produkt eller tjänst online.