MVC
Står för "Model-View-Controller." MVC är en ansökan designmodell bestående av tre sammankopplade delar. De inkluderar modellen (datum), Vyn (användargränssnitt) och styrenheten (processer som hanterar ingången).
MVC-modellen eller "mönster" används ofta för att utveckla moderna användargränssnitt. Det ger grundläggande delar för att designa en program för desktop or mobil, såväl som webbapplikationer. Det fungerar bra med objektorienterad programmeringeftersom de olika modellerna, vyerna och styrenheterna kan behandlas som objekt och återanvändas i en applikation.
Nedan följer en beskrivning av varje aspekt av MVC:
1. Modell
En modell är data som används av ett program. Detta kan vara en databas, fil, eller ett enkelt objekt, till exempel ett ikon eller en karaktär i ett videospel.
2. Visa
En vy är sättet att visa objekt i en applikation. Exempel är att visa en fönster eller knappar eller text i ett fönster. Den innehåller allt som användaren kan se.
3. Kontroller
En styrenhet uppdaterar både modeller och vyer. Det accepterar ingång och utför motsvarande uppdatering. Till exempel kan en styrenhet uppdatera en modell genom att ändra attributen för en karaktär i ett videospel. Det kan ändra vyn genom att visa den uppdaterade karaktären i spelet.
De tre delarna av MVC är sammankopplade (se diagram). Vyn visar modellen för användaren. Styrenheten accepterar användarinmatning och uppdaterar modellen och visar därefter. Medan MVC inte krävs i applikationsdesign, många programmeringsspråk och IDE stödja MVC-arkitekturen, vilket gör det till ett vanligt val för utvecklare.