lat Loading
Lazy loading är en programmeringsteknik som försenar laddning av resurser tills de behövs. Ett vanligt exempel är a webbsida som förhindrar att bilder laddas tills användaren rullar till deras plats på sidan. Lazy loading används på webben och i programvara program, till exempel mobil och stationär tillämpningar.
Lata laddar på nätet
Lata laddning av bilder på en webbsida kan påskynda laddningstiden sedan webbläsare behöver inte ladda bilder som inte är synliga. När användaren rullar genom sidan laddas bilderna dynamiskt. Detta åstadkommes med JavaScript som upptäcker positionen för varje bild och avgör om den befinner sig i webbläsarens fönster. Om användaren rullar ner till en bild kommer JavaScript att begära resursen från webbserver och visa bilden på sidan. Om användaren inte rullar ned, laddas inte bilden.
Det är möjligt att fördröja inläsning av andra resurser, till exempel JavaScript-filer, CSS, och även den html sig. Till exempel kan en webbutvecklare avgöra vilka CSS-stilar som behövs för "ovanför mitten" -innehåll på en webbsida eller innehåll som kan visas inom höjden på ett vanligt webbläsarfönster. Utvecklaren kan implementera dessa som "inline-stilar" eller stilar definierade i HTML-koden på webbsidan. JavaScript används för att ladda ytterligare CSS efter att sidan har laddats eller när användaren börjar rulla.
Lazy loading video är också populär på webben. Det är särskilt effektivt eftersom videofiler vanligtvis är de största resurserna som laddas på en webbsida. Istället för att skicka hela videon till en klients enhet, webbserver skickar bara små delar av videon medan användaren tittar på den. Populära videodelningswebbplatser som Youtube och Vimeo använder lat laddning för att minska bandbredd och för att förhindra användare från nedladdning mer videoinnehåll än nödvändigt. Detta är särskilt användbart för användare med uppmätta Internetanslutningar, till exempel mobildataplaner.
Lazy Loading i programvaruprogram
Medan lat laddning har blivit allt populärare på webben har den använts i programvara utveckling under lång tid. Till exempel en operativsystem får bara visas miniatyr bilder för de synliga ikoner i en mapp. På samma sätt kan ett bildvisningsprogram bara ladda de synliga bilderna i ett fotobibliotek. Detta använder mindre minne och förbättrar applikationsprestanda eftersom programmet inte laddar onödiga data.